winterweer - Reisverslag uit Kemi, Finland van Bob Broeders - WaarBenJij.nu winterweer - Reisverslag uit Kemi, Finland van Bob Broeders - WaarBenJij.nu

winterweer

Blijf op de hoogte en volg Bob

01 April 2015 | Finland, Kemi

Na een korte pitstop te hebben gemaakt in Rundvik (Zweden), waar we ongeveer 2800 kub hout
hebben geladen, zijn we gisteren aangekomen in de haven van Kemi (Finland). Ook al was het reisje
maar zo’n 18 uur varen. Toch was het een erg mooi reisje. Via de berichten van het thuisfront kreeg
ik mee dat in Nederland de Narcissen al weer uit de grond schieten nou dat is hier toch even anders.
Er ligt hier namelijk een laag ijs van zo’n 40 cm en zo nu en dan sneeuwt het nog! Gelukkig waait het
niet erg hard dus valt het wel mee met de kou. Zeker in de machinekamer is het prima vol te houden!

Na aankomst Kemi zijn we gezellig naar het zeemanshuis gegaan! Ik blijf dat toch erg bijzondere
plekken vinden. In dit traditionele zeemanshuis hangen foto’s, vlaggen, allerlei verschillende soorten
geld, staat er een pooltafel en zijn er dingen die kenmerkend zijn voor dit deel van de wereld. Het
was erg ontspannend. Lekker een potje poolen onder het genot van een biertje.

Als we de planning waar kunnen maken vertrekken we donderdag richting Philadelphia (USA) dat is
een dag of 20 varen vanaf Kemi.
Ik had gedacht dat, zo na de dokbeurt, het een stuk rustiger zou zijn in de machine kamer. En raad
eens? Dat is ook zeker het geval! Het is weer genieten! Het werk gaat gewoon door. Dat dan weer
wel. Zo heb ik vandaag het gebruikelijke dagelijkse rondje gedaan, maandelijkse draaiuren van alle
systemen genoteerd, samen met de 3e machinist een elektromotor overhaalt en een heerlijke 20
minuten onder de warme douche gestaan.

We hebben er fantastische kok aan boord! Hij weet van alles wat over blijft wel weer iets nieuws te
maken! Zo hadden we een paar dagen terug bijvoorbeeld macaroni soep. Dat klinkt misschien gek
maar het was best lekker. Ik moet wel een beetje op gaan letten dat ik niet tonnetje rond thuis kom
als de kok van die lekkere dingen blijft maken! Zo hadden we vandaag bij de koffie van 10 uur een
lekker stuk taart omdat Daan (de andere leerling) vandaag jarig is!

Samen met Daan ga ik zo een stukje fietsen! Ik hoop dat we vanavond het Noordenlicht kunnen zien!
Dat zou ik echt fantastisch vinden.

  • 16 April 2015 - 21:04

    Jose Broeders:

    Hi Bob,
    Heb je het noorderlicht nog gezien?? Zou wel spectaculair zijn.
    Die allergie was wel even vervelend, maar gelukkig is er goed en snel gereageerd.
    Leuk om weer te lezen wat je allemaal mee maakt.
    Nu dus onderweg naar Philadelphia en ergens op de oceaan. Ben benieuwd hoe je deze oversteek weer ervaren zult hebben.
    Nog een hele fijne tijd aan boord!
    Groetjes José

  • 17 April 2015 - 12:38

    Marlies Broeders:

    Hey Bob,

    Ook toevallig, ik zie dat Jose gisteren een mailtje gestuurd heeft.
    Ja en daar ben ik ook benieuwd naar of je het noorderlicht gezien hebt, dat moet heel speciaal zijn maar het is echt een lucky als je het te zien krijgt. Toevallig heb ik pas een foto van Patrick die op IJsland was gezien die het geluk had er een mooi plaatje van te kunnen schieten, echt heel bijzonder.
    En zijn ze er inmiddels al achter waar je die allergie van had. Best link als je zo heftig reageert op iets. Rainer opperde dat het misschien van motorolie kon zijn, dat heeft hij vaker gehoord.
    En nu dus al varend van de kou naar de warmte. Het is mooi dat jij alles zo neemt als het komt.
    Hoop dat jullie een rustige overtocht zullen hebben zonder stormen enzo.
    Groetjes Marlies en Rainer

  • 23 April 2015 - 13:26

    Bob Broeders:

    Helaas! We hebben ht noorderlicht niet gezien. Het was daar in tegen wel een lekker fietstochtje ( alleen war koud ). Wat gaaf dat Patrick dat wel gezien heeft!
    Ik heb nog geen idee waar ik die reactie vandaan heb. er werd hier aan boord ook gespeculeerd over gas en smeer oliën maar ik kan me toch niet voorstellen dat at het geweest is! Dan kan ik wel stoppen met varen.. Gelukkig heb ik nu nergens last meer van! Dus ga ik er vanuit dat het iets anders was.
    De Oversteek was weer heerlijk ! Echt weer eentje zo als het hoort.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Kemi

Mijn 2e stage!!

Eindelijk weer varen!

Recente Reisverslagen:

05 Juni 2015

Baie Comeau

22 April 2015

Twee weken zee

01 April 2015

winterweer

27 Maart 2015

time flies when you're having fun!

03 Maart 2015

druk druk druk
Bob

Actief sinds 29 Juli 2013
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 13927

Voorgaande reizen:

16 Februari 2015 - 01 Augustus 2015

Mijn 2e stage!!

29 Juli 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: